Instalacje szarej wody czy odzysk wody deszczowej na dworcach kolejowych

Stacja IDS Nasielsk zsystem odzysku wody deszczowej

PKP Żagań system odzysku wody deszczowej

Czemu warto oszczędzać wodę na stacjach kolejowych?

Stacje kolejowe to budynki publiczne. Projektowane są z myślą o wieloletniej eksploatacji jednocześnie dość często połączone są z hotelami, galeriami komercyjnymi. Taka sytuacja ma istotny wpływ na gospodarkę wodną budynku. Zasadniczo im większe zużycie wody tym instalacje szarej wody i deszczowej zwraca się szybciej. Istotna jest także lokalizacja węzła przesiadkowego  oraz lokalna cena wody i ścieków. Jednak przy tak długoterminowej perspektywie zarządzanie budynkiem jaka występuje przy uruchomieniu nowej stacji  kolejowej w zasadzie zawsze znajdziemy opłacalne rozwiązanie. Należy jednak wnikliwie przeanalizować zapotrzebowanie i zużycie wody w danej lokalizacji. Ważne będą także czynniki dodatkowe pokazujące strukturę zużycia jak np. galeria handlowa czy hotel współegzystujący z dworcem kolejowym, zużycie wody do podlewania terenów zielonych.

Rozwiązania odzysku wody deszczowej stosowane na dworcach. Co  wybrać recykling wody szarej czy odzysk wody deszczowej?

Odzysk wody deszczowej sprawdzi się w zasadzie na każdej stacji kolejowej. Wielkość stacji z założenia dostosowane jest najczęściej do liczby obsługiwanych pasażerów. Co istotne stacje są  najczęściej budynkami z relatywnie dużą powierzchnią  dachu co pozwala odzyskać i  zmagazynować  w zbiornikach podziemnych dużą ilość deszczówki. Jednak w największych węzłach przesiadkowych, gdzie podróżuje znaczna liczba pasażerów korzysta z toalet, warto rozważyć instalację recyklingu szarej wody. Szczególnie w tych stacjach gdzie istnieją prysznice dla pracowników składów, czy sokistów lub stacja  koegzystuje z hotelem albo galerią handlową. Odzysk szarej wody z pryszniców znacząco przyspiesza opłacalność instalacji i pozwala pokryć razem z wodą deszczową niemal całe zapotrzebowanie budynku na wodę w toaletach czy podlewanie. Wiele z naszych referencji w obszarze koleinictwa znajdziesz tutajDworzec IDS PKP POmiechowek

 

Instalacje szarej wody dotychczas zastosowane na dworcach PKP. Oszczędności i inne zalety

Bardzo ciekawą koncepcją wdrażaną z powodzeniem od kilku lat przez PKP SA są dworce typu IDS. Innowacyjne dworce systemowe to ekologiczne i ekonomiczne dworce, łączące funkcjonalność oraz technologie przyjazne środowisku. Dworce IDS to w założeniu modułowe, nowoczesne budynki. Zastępują one mniej funkcjonalne i drogie w utrzymaniu dworce na terenie całego kraju. Polskie Koleje planują uruchomienie nawet kilkuset budynków tego typu w Polsce. Wśród kilku ekologicznych rozwiązań takich jak np. panele fotowoltaiczne na dworcach wdrażane są także systemy odzysku wody deszczowej oraz instalacje wody szarej.  Poza IDSami systemy wody szarej można spotkać także w większych dworcach jak np. remontowany dworzec PKP Gdańsk. Poza oczywistymi korzyściami środowiskowymi i ekonomicznymi dzięki odzyskowi wód opadowych i ponownym ich zagospodarowaniu np. do spłukiwania toalet na dworcach możliwe jest rozwiązanie np. kłopotów z retencją na działce. W planach kolei jest także użycie deszczówki w innych celach np. do mycia taboru w stacjach serwisowych dla pociągów. Jednym z ciekawszych artykułów dotyczących realizacji projektów odzysku wody może pochwalić się inżynieria.com. Można przeczytać go tutaj

 

Dane kontaktowe

Green Water Solutions Sp. z o.o.

ul. Konstruktorska 11, Adgar Business Center
02-673 Warszawa

NIP: 525-259-50-01
REGON: 147427836

Dział Obsługi Projektów

tel.: +48 600 890 133
e-mail: marcin.klosowski@greenwatersolutions.pl

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera!

Proszę czekać...

Dziękujemy za zapisanie się do naszego newslettera!