Instalacje szarej wody czy odzysk wody deszczowej na dworcach kolejowych
Czemu warto oszczędzać wodę na stacjach kolejowych?
Stacje kolejowe to budynki publiczne. Projektowane są z myślą o wieloletniej eksploatacji jednocześnie dość często połączone są z hotelami, galeriami komercyjnymi. Taka sytuacja ma istotny wpływ na gospodarkę wodną budynku. Zasadniczo im większe zużycie wody tym instalacje szarej wody i deszczowej zwraca się szybciej. Istotna jest także lokalizacja węzła przesiadkowego oraz lokalna cena wody i ścieków. Jednak przy tak długoterminowej perspektywie zarządzanie budynkiem jaka występuje przy uruchomieniu nowej stacji kolejowej w zasadzie zawsze znajdziemy opłacalne rozwiązanie. Należy jednak wnikliwie przeanalizować zapotrzebowanie i zużycie wody w danej lokalizacji. Ważne będą także czynniki dodatkowe pokazujące strukturę zużycia jak np. galeria handlowa czy hotel współegzystujący z dworcem kolejowym, zużycie wody do podlewania terenów zielonych.
Rozwiązania odzysku wody deszczowej stosowane na dworcach. Co wybrać recykling wody szarej czy odzysk wody deszczowej?
Odzysk wody deszczowej sprawdzi się w zasadzie na każdej stacji kolejowej. Wielkość stacji z założenia dostosowane jest najczęściej do liczby obsługiwanych pasażerów. Co istotne stacje są najczęściej budynkami z relatywnie dużą powierzchnią dachu co pozwala odzyskać i zmagazynować w zbiornikach podziemnych dużą ilość deszczówki. Jednak w największych węzłach przesiadkowych, gdzie podróżuje znaczna liczba pasażerów korzysta z toalet, warto rozważyć instalację recyklingu szarej wody. Szczególnie w tych stacjach gdzie istnieją prysznice dla pracowników składów, czy sokistów lub stacja koegzystuje z hotelem albo galerią handlową. Odzysk szarej wody z pryszniców znacząco przyspiesza opłacalność instalacji i pozwala pokryć razem z wodą deszczową niemal całe zapotrzebowanie budynku na wodę w toaletach czy podlewanie. Wiele z naszych referencji w obszarze koleinictwa znajdziesz tutaj
Instalacje szarej wody dotychczas zastosowane na dworcach PKP. Oszczędności i inne zalety
Bardzo ciekawą koncepcją wdrażaną z powodzeniem od kilku lat przez PKP SA są dworce typu IDS. Innowacyjne dworce systemowe to ekologiczne i ekonomiczne dworce, łączące funkcjonalność oraz technologie przyjazne środowisku. Dworce IDS to w założeniu modułowe, nowoczesne budynki. Zastępują one mniej funkcjonalne i drogie w utrzymaniu dworce na terenie całego kraju. Polskie Koleje planują uruchomienie nawet kilkuset budynków tego typu w Polsce. Wśród kilku ekologicznych rozwiązań takich jak np. panele fotowoltaiczne na dworcach wdrażane są także systemy odzysku wody deszczowej oraz instalacje wody szarej. Poza IDSami systemy wody szarej można spotkać także w większych dworcach jak np. remontowany dworzec PKP Gdańsk. Poza oczywistymi korzyściami środowiskowymi i ekonomicznymi dzięki odzyskowi wód opadowych i ponownym ich zagospodarowaniu np. do spłukiwania toalet na dworcach możliwe jest rozwiązanie np. kłopotów z retencją na działce. W planach kolei jest także użycie deszczówki w innych celach np. do mycia taboru w stacjach serwisowych dla pociągów. Jednym z ciekawszych artykułów dotyczących realizacji projektów odzysku wody może pochwalić się inżynieria.com. Można przeczytać go tutaj
Dane kontaktowe
Green Water Solutions Sp. z o.o.
ul. Konstruktorska 11, Adgar Business Center
02-673 Warszawa
NIP: 525-259-50-01
REGON: 147427836
Dział Obsługi Projektów
tel.: +48 600 890 133
e-mail: marcin.klosowski@greenwatersolutions.pl